انواع لوله در استاندارد API

تغییرات گسترده در نحوه انتقال محصولات نفتی و گازی موجب شده تا لوله‌های متفاوتی تولید شوند. یکی از انواع این محصولات، لوله‌های API هستند که به طور گسترده در صنعت نفت به کار گرفته می‌شوند. در ادامه این مقاله به بررسی لوله API چیست، استفاده از آن چه مزایایی دارد و انواع آن می‌پردازیم. همچنین به بررسی قیمت لوله گازی و عوامل موثر بر این محصول اشاره کوچکی می‌کنیم. اگر به دنبال پیشرفت در این صنعت هستید؛ با ادامه این مقاله همراه بمانید.

لوله با استاندارد API چیست؟ آن را بهتر بشناسید!

لوله‌های فولادی درزدار به صورت گسترده در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند. لوله API نیز از جمله این محصولات به شمار می‌رود. این محصول براساس استانداردهای انستیتو نفت آمریکا American Petroleum Institute تولید می‌شود. این موسسه یکی از قدیمی‌ترین موسسات استاندارد مقاطع فولادی در دنیا به شمار می‌رود. API همان مخفف نام این موسسه است که در ایران به نام این لوله شناخته می‌شود.

لوله‌های نفت، گاز و آب در سراسر دنیا استانداردهای متفاوتی دارند؛ اما در اکثر این استانداردها از لوله‌های فولادی استفاده می‌شود. از جمله دیگر استانداردهای لوله در این صنعت می‌توان به استاندارد astm اشاره کرد. به جرئت می‌توان گفت استاندارد API یکی از سختگیرانه‌ترین استانداردهای لوله فولادی در دنیاست.

لوله‌های API به صورت گسترده در صنعت نفت مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما این لوله‌ها کاربردهای بسیار بیشتری نیز دارند که در ادامه این مقاله به صورت مفصل درباره آن‌ها سخن خواهیم گفت.

این لوله‌ها را از آلیاژ خاصی از فولاد می‌سازند که مقدار کربن آن کمی کمتر از فولادهای معمولی است. از جمله دیگر عناصر موجود در این لوله‌ها می‌توان به منگنز به عنوان یک عنصر اصلی اشاره کرد. کارخانه‌های متفاوتی این محصول را تولید می‌کنند؛ اما اصلی‌ترین تفاوت آن‌ها میلکروآلیاژهایی است که به این محصول می‌افزایند. این میکروآلیاژها تاثیر به سزایی در خواص کلی لوله API دارند.

مزایای استفاده از لوله api

زمانی که در صنعت نفت و گاز به دنبال لوله می‌گردید، باید به فشار به عنوان عاملی حساس توجه داشته باشید. فشار داخل لوله‌های انتقال نفت از ۱۰ الی ۱۵ مگا پاسکال معادل حدود ۱۰۰ الی ۱۵۰ بار است؛ از این رو انتخاب لوله‌ای مقاوم در برابر فشار از اهمیت بالایی برخوردار است. ورق‌های API مقاومت بالایی در برابر فشار دارند؛ به همین نسبت لوله‌های API نیز در برابر فشار مقاوم هستند.

انتقال حجم بالا در زمان کم دیگر مسئله‌ای است که انتخاب لوله برای صنعت نفت را دچار مشکل می‌کند. لوله‌هایی که بتوانند این مشکل را حل کنند باید تافنس و استحکام خوبی داشته باشند. یکی از مهم‌ترین مزایای لوله API تافنس بالا در کنار استحکام است که آن را مدیون فولاد و منگنز ورق API است.

نشت نفت، گاز یا دیگر حامل‌های انرژی خسارات زیادی به بار می‌آورد. از این رو لوله‌هایی که برای انتقال این مواد به کار گرفته می‌شوند باید به صورت یکسره و بدون درز تولید شوند. روند تولید لوله‌های API به شکلی است که این محصول بدون هیچگونه درز یا گشتی تولید می‌شود.

چقرمگی این محصول نسبت به دیگر انتخاب‌های در دسترس، بیشتر است. چقرمگی مفهومی در علم ورق‌های فولادی است که به توانایی فولاد در جذب انرژی و تغییر خمیری قبل از شکست اطلاق می‌شود. لوله‌هایی که در مسافت‌های طولانی کار گذاشته می‌شوند، باید چقرمگی بالایی داشته باشند؛ چرا که در مسیر ممکن است دچار تنش‌های بسیاری شوند. از جمله دیگر مزایای استفاده از این محصولات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت تسلیم بالا
  • ازدیاد طول مطلوب
  • دمای پایین انتقال شکست نرم به شکست ترد
  • هزینه پایین
  • مقاومت بالا نسبت به پیشرفت ترک در سطح لوله

انواع لوله api

این محصول هم به صورت درز دار هم به صورت بدون درز تولید می‌شود تا طیف گسترده‌ای از نیازها را پاسخگو باشد. با این حال اگر در صنعت نفت و گاز به این نام برخوردید، در نظر داشته باشید که منظور لوله API ۵L است که مخصوص این صنعت طراحی شده است. به یاد داشته باشید اگر کسی در این صنعت پرسید لوله گازی چیست و چه کاربردی دارد؟ ؛ می‌توانید از این محصول نام ببرید. چرا که به لوله گازی نیز شهرت دارد. این لوله از استاندارد بین‌المللی ISO ۳۱۸۳ نیز بهره مند است. این لوله به دو دسته PSL1 و PSL2 نیز تقسیم بندی می‌شود.

در دیدی کلی لوله‌های API به سه دسته کلی A، B و C تقسیم بندی می‌شوند. دسته بندی A شامل درجه فولادهای A۲۵، A، B، X۴۲، X۴۶، X۵۲، X۵۶، X۶۰، X۶۵، X۷۰، X۸۰ است. درجه‌های A۲۵ تا X۷۰ در کلاس B و درجه‌های B تا X۸۰ در سطح C قرار می‌گیرند.

همانطور که مشاهده کردید، تمام این درجه‌ها از یک حرف و عدد تشکیل شده‌اند. عدد به معنی حداقل استحکام تسلیم و حرف نیز واحد انگلیسی آن است. البته این قائده نام گذاری تنها مختص کلاس C است. تفاوت‌های اصلی و مشخصات این محصولات را در جدول زیر می‌توان به خوبی مشاهده کرد:

grade استحکام کششی (MPa) استحکام کششی (ksi) استحکام تسلیم (MPa) استحکام تسلیم (ksi)
A 330 48 207 30
B 415 60 240 35
X42 413 60 289 42
X46 435 63 317 46
X52 455 66 358 52
X56 489 71 385 56
X60 517 75 413 60
X65 530 77 450 65
X70 565 82 482 70
X80 620 90 552 80

تفاوت ‌های میان لوله ‌های PSL1 و PSL2

این دو لوله دو استاندارد کلی هستند که برای لوله‌های گازی API در نظر گرفته شده‌اند. تفاوت‌های میان این دو محصول را می‌توان در جدول زیر مشاهده کرد:

در یک دسته بندی دیگر انواع ورق‌های API به دو دسته روکار و توکار تقسیم بندی می‌شود. به یاد داشته باشید این دسته بندی براساس نحوه کار این محصول انجام گرفته است.

روش تولید لوله api

برای تولید این محصولات ابتدا باید ورق‌های فولادی (معمولا ورق سیاه) را با عرض معین برش دهیم. حال نوبت به استفاده از دستگاه رول فرمینگ است که با استفاده از آن لبه‌های ورق‌ها را به یکدیگر نزدیک می‌کنیم و آن‌ها را جوش می‌دهیم. عمده‌ترین تفاوت میان انواع لوله API، ضخامت این محصولات است.

کاربردهای لوله API

این محصول در صنایع مختلفی به کار گرفته می‌شود. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در دما و فشار کاری بالا
  • انتقال آب در صنعت و منازل
  • صنایع ساخت کشتی
  • لوله‌کشی فاضلاب صنعتی
  • انتقال مواد شیمیایی دارای فشار بالا
  • عایق سازی کابل‌های برق فشارقوی
  • سیستم‌های گاز ترش

قیمت لوله API و عوامل موثر بر آن

قیمت این محصول نیز همانند قیمت لوله‌ های فولادی دیگر، تحت تاثیر عوامل گسترده‌ای چون قیمت ارز و تحولات این بازار است. از سوی دیگر دریافت به روز قیمت‌ها یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید. در این راستا می‌توانید به روزترین قیمت‌ها را از اصفهان آهن دریافت کنید. کافی است هر روز به ما سر بزنید.

جمع بندی

مزایای لوله API آنقدر زیاد است که این محصول در صنایع بسیاری به کار گرفته می‌شود. همین موضوع اکثر صنعت گران را مجبور به دانستن اطلاعاتی همچون لوله API چیست و چه کاربردی دارد؟ ؛ کرده است. در این مقاله به تمام این موارد به همراه روش تولید لوله API پرداختیم. کارشناسان ما آماده دریافت نظرات، سوالات و پیشنهادات شما عزیزان درباره این مقاله هستند. کافی است سوالات خود را به صورت تلفنی یا کامنت‌های زیر این پست از ما بپرسید. در کمترین زمان ممکن به شما عزیزان پاسخ می‌دهیم.

لوله API چیست؟

لوله API نوعی لوله تولید شده از ورق است که به صورت گسترده در صنعت نفت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول براساس استاندارد انستیتو نفت آمریکا American Petroleum Institute تولید می‌شود.

لوله API چه کاربردی دارد؟

صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در دما و فشار کاری بالا
انتقال آب در صنعت و منازل
صنایع ساخت کشتی
لوله‌کشی فاضلاب صنعتی
انتقال مواد شیمیایی دارای فشار بالا
عایق سازی کابل‌های برق فشارقوی
سیستم‌های گاز ترش

تولید لوله API به چه شکل است؟

پس از برش ورق سیاه با عرض مشخص، حال نوبت به استفاده از دستگاه رول فرمینگ است. با استفاده از این دستگاه لبه‌های ورق‌ها را به یکدیگر نزدیک می‌کنیم و آن‌ها را جوش می‌دهیم.

کلیدواژه : api،لوله
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *